درآمد نفت صرف “قانون طلایی” خواهد شد

ژانویه 2, 2021 0 Comments


برنامه ریزی شده است که یک “قانون طلایی” برای تنظیم انتقال درآمد نفت به بودجه دولت اتخاذ شود.

به گزارش مارجا ، این در نقشه راهبردی اقتصاد آذربایجان بیان شده است.

نقشه راه می گوید برای اطمینان از ثبات در انتقال SOFAZ به بودجه دولت آذربایجان ، اجرای “قانون طلایی” بررسی خواهد شد. در حال حاضر ، میزان وجوه منتقل شده از SOFAZ به وزارت دارایی بسته به قیمت نفت متفاوت است. سازوکار انتقال دقیق تری بین صندوق و وزارت دارایی ، که “قانون طلایی” نامیده می شود ، می تواند با تثبیت حواله ها ، از هزینه های دولت (و در نتیجه رشد تولید ناخالص داخلی) بهتر از نوسانات قیمت نفت محافظت کند.

این مکانیزم دارای مزایای متعددی است که مهمترین آنها پایداری است. “قانون طلایی” بی ثباتی تولید ناخالص داخلی را کاهش می دهد و پیش بینی میزان وجوه موجود و نرخ ارز مانا را برای وزارت دارایی آسان می کند. فرصتهای پیش بینی ، به نوبه خود ، شرایطی را برای رشد و تنوع طولانی مدت و همچنین برنامه ریزی طولانی مدت و افزایش کارایی هزینه های عمومی ایجاد می کند.

محدود کردن دامنه و نوسان هزینه های عمومی همچنین توانایی تحت فشار قرار دادن بخش خصوصی را محدود می کند. تأثیر دیگر دسترسی وزارت دارایی به بازارهای سرمایه در برخی از سالها برای تأمین کسری بودجه بالقوه خواهد بود که به تعمیق بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

علاوه بر این ، میزان بهینه انتقال از SOFAZ به خزانه دولت به طور واضح مشخص نشده است ، که انجام بازده بالاتر و سرمایه گذاری های طولانی مدت را برای صندوق دشوار می کند. محدود کردن میزان انتقال در بودجه با افزایش میزان وجوه جمع آوری شده برای SOFAZ به نفع نسل های آینده است. یک عامل مهم در اجرای “قانون طلایی” و اطمینان از رشد ، نگه داشتن هزینه ها در یک سطح خاص است. وقتی هزینه های عمومی در آذربایجان به زیر سطح مشخصی برسد ، ممکن است چشم انداز سود طولانی مدت کاهش یابد. از آنجا که این منابع مالی برای توسعه اقتصادی مورد نیاز است ، در دراز مدت نیز مشکلات کوتاه مدت مورد توجه قرار خواهند گرفت.

“قانون طلا” از عمل

در عمل ، “قانون طلایی” در اصل ، اعمال “قانون طلایی” می تواند منابع بودجه دولت را به دلیل وابستگی بیش از حد به درآمدهای نفتی محدود کند. اثر به شرح زیر است: دولت بودجه ای را برای هزینه های جاری و سرمایه تهیه می کند. بیشتر هزینه های بودجه از طریق درآمدهای غیرنفتی تأمین می شود و از آنجا که کسری (اختلاف مالیات و هزینه) در درآمد غیرنفتی اندک است ، این اختلاف طبق متوسط ​​قانون درآمد طلایی تحت پوشش متوسط ​​درآمد درآمدهای نفتی است. بقیه درآمد نفت در صندوق ویژه ای جمع می شود که برای جلوگیری از سرکوب سرمایه گذاری خصوصی در کشورهای خارجی سرمایه گذاری می کند. این صندوق با گذشت زمان رشد می کند و ذخایر آینده را برای مردم جمع می کند. صندوق خود به عنوان یک بافر عمل می کند. هنگامی که قیمت نفت به زیر سطح مشخصی می رسد ، با انتقال مداوم ذخایر انباشته به بودجه دولت ، بافر در برابر نوسانات دوره ای ارائه می شود.

بسیاری از کشورهای وابسته به منابع اصول مختلفی برای ایجاد یک صندوق ذخیره مستقل و کاهش وابستگی به بخش نفت دارند. به عنوان مثال ، صندوق نفتی نروژ ، صندوق بازنشستگی کشوری نروژ ، انتقال به بودجه دولت را با 4 درصد در سال مجاز می داند. صندوق پولی بوتسوانا از درآمد الماس در کشور برای نسل های آینده حمایت می کند. برخلاف صندوق بازنشستگی نروژ ، صندوق پول نرخ بهره را اعمال نمی کند. در عوض ، سایر ذخایر خارجی کشور با رسیدن به سطح مشخصی به این صندوق منتقل می شوند. در حالی که سایر کشورهای وابسته به منابع از رویکردهای مشابه تجربه فوق الذکر در نروژ و بوتسوانا استفاده می کنند ، آنها کمتر به محافظت در برابر نوسانات قیمت منابع توجه می کنند. این سازوکارها لزوماً ویژگیهای اصلی “قانون طلایی” را در نظر نمی گیرند. به عنوان مثال ، شیلی دو صندوق درآمدزایی از 63 ذخیره مس ایجاد کرده است: صندوق ذخیره بازنشستگی (PEF) و صندوق تثبیت اقتصادی و اجتماعی (ISSF). هر موجودی مثبت به این صندوق ها منتقل می شود. با وجود هزینه های بالای صندوق ها برای به حداقل رساندن تأثیرات بحران 2009 ، هر دو صندوق در حال افزایش است. قزاقستان ، کویت و ترکمنستان با درجات مختلف موفقیت ، منابع مشابهی برای حفظ درآمد نفت برای نسل های آینده دارند.

15٪ تخفیف وجود دارد

“قانون طلایی” کاهش وابستگی بودجه دولت به انتقال SOFAZ را پیش بینی می کند. امروز ، هر منات دوم که در بخش دولتی هزینه می شود (حدود 50 درصد) با انتقال از SOFAZ تأمین می شود. این رقم باید تا سال 2025 به 15 درصد کاهش یابد. مبلغی که SOFAZ می تواند انتقال دهد ارتباط نزدیکی با درآمد آن دارد ، یعنی. قیمت نفت این وابستگی یکی از دلایل اصلی تأثیر جدی تغییرات قیمت نفت در اقتصاد آذربایجان است. رشد پایدار برای افزایش سهم سرمایه گذاری خصوصی در اقتصاد ضروری است و نیاز دارد که بودجه دولت کمتر به نقل و انتقالات صندوق نفت وابسته باشد.

ادامه مطلب جزئیات ->

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *