چراغ سبز IPO در نقشه راه استراتژیک


این امکان وجود دارد که قسمتهای منفرد شرکتهای دولتی برای مشارکت در سهام عمومی در یک عرضه اولیه (IPO) قرار گیرند.

به گزارش مارجا ، این در نقشه راهبردی اقتصاد آذربایجان بیان شده است.

– نقشه راهبردی راهبردی همچنین شامل تعریفی از رویکرد صحیح در خصوصی سازی توسط بخشها است (که در بخشهای مربوطه با جزئیات بیشتری بحث شده است). در این راستا ، نتایج تجزیه و تحلیل نقشه راهبردی راهبردی ممکن است چشم اندازهای بیشتری برای تقویت بیشتر اقدامات در حال انجام فراهم کند. این نتایج بر اساس داده های نقشه راهبردی راهبردی برای بخشهای اقتصادی مانند نفت و گاز ، تاسیسات ، صنایع سنگین و مهندسی ، تدارکات و گردشگری است. به عنوان یکی از ابزارهای اجرای “نقشه راهبردی توسعه صنعت نفت و گاز (از جمله مواد شیمیایی) جمهوری آذربایجان” ، امتیازات ، رویه های مالیاتی و ایجاد و توسعه زیرساخت های نظارتی در بازارهای سرمایه در بخش مربوط به نفت و گاز تعریف شده است. بخش گاز بوده است. استفاده موثر از فرصت های تأمین مالی در این زمینه ، مانند بازارهای سرمایه ، می تواند عملکرد مالی ، بهره وری و کارآیی پایدار را برای شرکت های دولتی در بخش نفت و گاز تضمین کند (شکل 30). بنابراین ، به منظور افزایش دسترسی به سرمایه ، می توان تجربه استقراض شرکت های ملی نفت از طریق انتشار اوراق بهادار در بازارهای محلی یا 75 بازار بین المللی یا انتشار سهام در بورس های محلی را در نظر گرفت. با استفاده از این روش ، می توان شرکت ها را از مشارکت سهام عمومی (IPO) برای مشارکت در سهام خصوصی خارج کرد ، اما نه به طور کامل ، بلکه در قطعات جداگانه (به عنوان مثال خرده فروشی سوخت یا تولید پلیمر).

مشارکت بخش خصوصی ممکن است برای اطمینان از کارایی و کیفیت در بخش خدمات تأمین شود. همانطور که در نقشه راهبردی توسعه خدمات تأسیسات (برق و گرما ، آب و گاز) در جمهوری آذربایجان ذکر شد ، جداسازی و آزادسازی تولید ، انتقال ، توزیع و فروش برق در زنجیره ارزش قبلاً در عمل جهانی آزمایش شده است. این تجربه نشان می دهد که آزادسازی بخش برق به روش های مختلف ، از جمله

1) “ساخت-مدیریت-تحویل” (مدل TIT) ؛

2) خصوصی سازی کامل ؛

3) انتقال مدیریت ؛

4) تبدیل به یک شرکت سهامی آزاد یا

5) بر اساس قرارداد امتیاز.

خصوصی سازی در این بخش ممکن است به طور عمده تولید (به استثنای امکانات استراتژیک) و فروش را پوشش دهد. برای اجرای م theثر ابتکارات ذکر شده در نقشه راهبردی توسعه خدمات تأسیسات (برق و گرما ، آب و گاز) در جمهوری آذربایجان باید فرآیند ارزیابی ارائه شود. برای این منظور ، یک رویکرد سیستماتیک ، همراه با تعیین اولویت های صحیح ، پیش بینی شده است. رویکرد 76 مرحله ای که در نقشه راهبردی مربوطه مشخص شده است ، برای افزایش کارایی دارایی های تولیدی خاص به شرکت های خصوصی متمرکز است و دارایی های تولیدی ایجاد شده برای اطمینان از مشارکت بخش خصوصی را در اولویت قرار می دهد. حصول اطمینان از کارایی و اثر بخشی بخش خصوصی از طریق قراردادهای تدارکات انرژی رقابتی ، مناقصه های خصوصی سازی و مجوزهای جدید تولید ، زمینه های بالقوه ارزیابی در سبد تولید است. همچنین ممکن است خصوصی سازی انتخابی فعالیت های توزیع برق در مناطق را در نظر بگیرد.

بر اساس نقشه راهبردی توسعه صنایع سنگین و مهندسی مکانیک در جمهوری آذربایجان ، مشارکت بخش خصوصی را می توان راهی برای اطمینان از استفاده کارآمدتر از دارایی های بلا استفاده به منظور افزایش کارایی دانست. موضوع احیای سهم بخش خصوصی در این مناطق را می توان با احیای دارایی های بلااستفاده با مزیت رقابتی بالقوه و تقاضای سرمایه گذاری کم و همچنین فروش سهام این دارایی ها به شرکت های خصوصی برای سودآوری و مدیریت بهتر ارزیابی کرد. همچنین ممکن است به بازیابی دارایی های بلااستفاده که به سرمایه گذاری های کلان نیاز دارند و دارای یک مزیت رقابتی محدود هستند ، توجه شود و در صورت لزوم ، انتقال دارایی های زمین و بخش خصوصی از طریق فروش و تغییر مکان. خصوصی سازی در این زمینه باید با هدف جایگزینی تدریجی واردات و ادغام آینده در زنجیره ارزش جهانی انجام شود.

یکی از سازوکارهای “نقشه راهبردی توسعه تدارکات و تجارت در جمهوری آذربایجان” افزایش سهم بخش خصوصی در تدارکات است. رویکرد بخشی که در این نقشه راهبردی مشخص شده است نیز می تواند از پتانسیل این منطقه استفاده کند. در برخی از کشورهای پیشرفته ، بسیاری از دارایی های دولت در زمینه تدارکات به مدت 30 سال خصوصی شده اند. تجربه نشان داده است که مشارکت بخش خصوصی در زمینه تدارکات منجر به افزایش حاشیه درآمد عملیاتی ، شفافیت و گشودگی ارتباطات و همچنین سطح خدمات می شود. این همچنین به معنای اطمینان از شاخص های سودآوری بالاتر برای دولت و اطمینان از سودآوری این بخش است. افزایش سهم بخش خصوصی در تدارکات می تواند انگیزه ای جدی برای توسعه گردشگری منطقه ای و بین المللی باشد و فضای رقابتی را در این زمینه تقویت کند. اصلاحات در آذربایجان ، از جمله افزایش تقاضا برای انواع گردشگری مانند گردشگری فرهنگی ، گردشگری سلامت ، اکوتوریسم ، گردشگری روستایی و حمایت از توسعه گردشگری زمستانی ، با استراتژی توسعه بیشتر سایر زیر مجموعه های گردشگری مرتبط است. از جمله اقداماتی که برای گسترش مشارکت بخش خصوصی در توسعه گردشگری باید انجام شود ، خصوصی سازی اقامتگاه های زمستانی است که با هتل های دولتی در شهدادگ آغاز می شود. برای جذب کارمندان مدیریت از هتل های زنجیره ای حرفه ای یا افزودن انعطاف پذیری اداری اضافی به سیستم مدیریت موجود ، باید پتانسیل خصوصی سازی و شرایط خصوصی سازی مورد ارزیابی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید